Op woensdag 30 juni hebben Faisal en Erik een gesprek gevoerd met stichting !WOON. Een onafhankelijke organisatie die bewoners informatie en advies geeft over huren, kopen, energie, organisatie en participatie. Aanleiding waren de uitkomsten van de gehouden enquête waar 20 bewoners op hebben gereageerd en de eerdere bijeenkomst in April waar 15 mensen hun ervaringen hebben gedeeld.
De enquête en de bijeenkomst lieten zien dat er toch nog veel gebreken waren aan woningen en dat Eigen Haard daar vaak niet, niet goed of traag op reageert.
Individueel blijkt het moeilijk om dingen gedaan te krijgen dus waren we bij !WOON om te zien of we met de verzamelde klachten en gebreken een collectieve vuist kunnen maken om zo Eigen Haard alsnog of beter in beweging te krijgen. Wij willen dat Eigen Haard de bewoners serieus neemt en de klachten en gebreken grondig aanpakt.
We hebben gepraat met Wies Luttikhuizen. Zij heeft ons ook begeleid bij het proces voor de Renovatie. Ze was verbaast van de vele gebreken en problemen die er nog zijn. Zeker omdat er veel vooraf was besproken en afgesproken. Maar in de praktijk blijkt er van plannen afgeweken te zijn en zijn er dingen niet correct uitgevoerd.
Ze gaf ons de volgende adviezen als INDIVIDU:
- Voor problemen die nog niet (voldoende) opgelost zijn. Stuur een nieuw reparatieverzoek via de website. Je moet hier voor ingelogd zijn. Je hoeft niet voor elk probleem een nieuw verzoek in te dienen. Zet het gewoon puntsgewijs in het formulier. Geef Eigen Haard 6 weken de tijd om te reageren en met oplossingen te komen.
- Voor problemen die niet opgelost zijn, kun je natuurlijk ook een klacht indienen. Dit gaat via het contact. Je moet ook voor ingelogd zijn https://mijn.eigenhaard.nl/mijn-eigen-haard/service/klacht-indienen/
- Alle klachten die je bij Eigen Haard indient moet je ook zelf kopiëren en bewaren.
- Vraag bevestiging van je klacht en vraag wie de contactpersoon is.
- Geef Eigen Haard 6 weken de tijd om te reageren en met oplossingen te komen.
- Worden je klachten niet binnen de gestelde termijn door Eigen Haard opgepakt? Dien dan je klacht in bij de Geschillen commissie van Eigen Haard. https://www.eigenhaard.nl/ik-huur/overlast-en-klachten/klacht-over-eigen-haard/
- Start een zaak bij de huurcommissie. Welke zaken de huurcommissie behandeld kun je hier lezen: https://www.huurcommissie.nl/documenten/beleidsboek/2025/01/01/beleidsboek-gebreken. Je hebt bewijs van melding + eventueel reactie EH + bewijs foto’s nodig. Het is wat complexer dus raden wij aan ondersteuning te vragen bij Stichting !WOON. Een zaak starten kost 25 euro, maar krijg je terug als je de zaak wint.
Wat we kunnen doen als COLLECTIEF:
Een nieuwe bewonerscommissie oprichten. Die bestaat uit minimaal 3 gekozen leden en is representatief voor alle bewoners en behartigen de belangen van alle bewoners. Deze bewonerscommissie overlegd minimaal 2x per jaar en houdt de bewoners minstens 1x per jaar op de hoogte van wat er speelt.
De procedure:
- Een verkiezing organiseren om de leden te kiezen. Deze organiseren we ergens in september.
- We maken het officieel met een brief waarin we de oprichting en de leden vastleggen.
- Deze brief sturen we naar Eigen Haard samen met de bevindingen van de enquête en de bijeenkomst + de eventuele individueel gewonnen huurcommissie zaken. We vragen een overleg aan. Eigen Haard is hiertoe verplicht vanwege de Overlegwet.
- Bij dat overleg zijn alle leden van de bewonerscommissie aanwezig en heeft stichting WOON aangegeven graag aan te schuiven om ons bij te staan.
- Het eerste doel is dat Eigen Haard het serieus neemt en er een technisch persoon komt om alle klachten en gebreken in kaart te brengen.
- Om van daaruit de klachten ook werkelijk te adresseren en op te lossen.
We hopen dat dit jullie helpt de nog aanwezige problemen op te lossen. Ons volgende actiepunt is de hierboven genoemde procedure op te starten voor een nieuwe bewonerscommissie. We denken dat het nodig is. We gaan ergens in september een bijeenkomst organiseren waar mensen zich verkiesbaar kunnen stellen. Is de opkomst groot genoeg gaan we ter plekke stemmen. Is dat niet het geval sturen we iedereen een brief met kandidaten en kunnen jullie via deze website of via papier je stem uitbrengen.
Wil je ons hierbij helpen. Laat het ons weten.
En je kan ook nog steeds de enquête invullen. Jullie ervaringen worden gebruikt om Eigen Haard bij het overleg goed te informeren en je problemen onder de aandacht te brengen.
Wordt vervolgd.