Een handreiking om je gesprekken goed voor te bereiden

Je hebt de afgelopen week een nieuwsbrief en de afspraak voor het huisbezoek gekregen van Eigen Haard. Het huisbezoek, en later het spreekuur zijn de momenten om je vragen te stellen en je behoeftes en/of zorgen kenbaar te maken.

Tijdens het huisbezoek kun je met de bewonersbegeleider praten over alle sociale onderdelen met betrekking tot de verhuizing, wisselwoning, terugkeren, hulp/ondersteuning, WoningNet, verhuiskostenvergoeding, etc. De meer technische vragen en wensen kun je het beste stellen tijdens het spreekuur. Daar zijn de architect, project opzichter en bewonersbegeleider bij aanwezig.

Als bewonerscommissie willen we je graag helpen met het voorbereiden van de gesprekken, zodat je de voor jou belangrijke vragen op een rijtje krijgt. Ook kunnen we als ondersteuning voor jou tijdens het huisbezoek aanwezig zijn. Je kunt ons bereiken via ons e-mail adres bc@indie2.nl en bellen en appen naar 06-19625433.

Een paar algemene adviezen om te zorgen dat deze gesprekken zo goed mogelijk verlopen:

  1. Maak voordat je de afspraak met de bewonersbegeleider hebt of naar het spreekuur gaat een lijstje met vragen die je wilt stellen
  2. Maak foto’s van de dingen die je wenst terug te zien na de renovatie en/of vragen over hebt. En bespreek dat.
  3. Als het antwoord op je vraag nog niet duidelijk genoeg is of niet voldoende is uitgelegd schroom dan niet om door te blijven vragen. Er zijn geen foute vragen. 
  4. Als Eigen Haard je niet direct een antwoord kan geven, vraag dan wanneer je wel antwoord krijgt en wie dat antwoord gaat geven. Of bij wie moet je zijn om antwoord te krijgen.
  5. Maak voor jezelf notities tijdens de gesprekken zodat je belangrijke zaken niet vergeet en later kan teruglezen.
  6. Maak je afspraken met Eigen Haard? Zorg dat alle afspraken op papier staan. Zowel bij jou als bij degene waarmee je het gesprek hebt. En zorg dat ze ook na worden gekomen.
  7. Als je na het gesprek toch weer nieuwe vragen bedenkt neem dan contact op met je bewonersbegeleider. Vragen stellen kan en mag ook buiten de gesprekken om.

De juiste vragen stellen is moeilijk. Daarom hebben we ter inspiratie een aantal vragen verzameld om je op weg te helpen. Die vind je als bijlage bij deze blogpost. Het is geen volledig lijstje en niet elke vraag is voor iedereen van toepassing. Maar we hopen dat het je wat houvast geeft en je op weg helpt je eigen vragen te bedenken. Ook gaan we veel vragen en antwoorden toevoegen aan de veel gestelde vragen hier op de website.

Neem contact met ons op!

Andere contactmogelijkheden:

  • Telefoon 06 19 62 54 33
  • Ook bereikbaar op WhatsApp en Signal via ons telefoonnummer 06 19 62 54 33

Kijk ook bij de veel gestelde vragen voor antwoorden